Kutyaeledel története

Kutyaeledel története

Hitted volna, hogy a száraz kutyaeledel etetése nem kevesebb, mint 162 évvel ezelőtt terjedt el. Borítókép forrás: hagley.org

A kezdetek

A modern kutyaeledel gyártás James Spratt amerikai vállalkozó nevéhez fűződik. Sprattnak az adta az ihletet, mikor munkaügyben Angliában járt, hogy látta ahogy a kikötőben sorban ülnek a kóbor kutyák a matrózoktól kapott száraz kekszért. Azonnal felismerte az üzleti lehetőséget és 1860.-ban Londonban piacra dobta a kutyakekszét.

Forrás: canine.care_ spratts reklámok
Forrás: canine.care

1870-re Amerikában megalapította a Spratt’s Patent Limited nevű gyárat. Sikerének kulcsa a jómódú gazdáknak szóló marketing kampánya volt. Elsők között használta profi módon a marketinget, terméke reklámozására, többek között változatos, figyelemfelkeltő hirdető táblákat használt. Spratt a matrózok által fogyasztott szárazkekszhez zöldségeket és húst adott és különböző korú ebeknek különböző termékeket gyártott. A marketing kampánya a tudatos, egészséges etetésre épült. A kor legjobban reklámozott terméke volt a Fibrine Dog Cake, Spratt kutyakeksze. De macskaeledelt is gyártottak.

A konkurencia megjelenése

A konkurenciája az F. H. Bennett Biscuits Co. 1907.-ben jelent csak meg a piacon a Milk Bones-sal. A Milk Bones termékek kiszerelés változatai már figyelembe vették az állatméretét is és a szerinti adagokra porciózva dobozban árulták termékeiket, nem pedig zacskóban ömlesztve.

Milk Bone reklám_Forrás: inthevintagekitchen.fils.wordpress.com
Forrás: inthevintagekitchen.fils.wordpress.com

Konzerv eledel

1918.- ban a gépesítés, az autók és traktorok elterjedésével, kevesebb lóra volt szükség így olcsóvá vált a lóhús. Egy Chapel nevű üzletembernek támadt, azaz ötlete, hogy konzerv kutyaeledelt gyártson az olcsó húsból. A márka a Ken-L-Ration nevet kapta. A Fibrine Dog Cake-hez hasonlóan aktív marketing kampánnyal támogatták meg az értékesítést, szintén a jó minőségre és egészséges táplálásra helyezve a hangsúlyt. Ellenőrzött, sovány, vörös húsból készült, hirdették a reklámok. A szlogenjük pedig a „My dog is bigger than your dog”, azaz ’Az én kutyám nagyobb, mint a tiéd’ volt.

Ken-L kutyaeledel reklám Forrás: monroestreetbooks.com
Forrás: monroestreetbooks.com

Sokat elárul az akkor kereskedelemben kapható állateledelekről, hogy a ’40-es években a háborúban szolgáló kutyák megnövekedett tápanyagigényét már nem tudták megfelelően fedezni velük. Ennek megoldására az Amerikai Katonai Állatorvosi szolgálat őrölt lóhús és hering felhasználásával fejlesztett ki eledelt a hadsereg négylábú tagjai részére.

Kutyaeledel reklám 1924. forrás: historyworld.co.uk
Forrás: historyworld.co.uk

Szárazeledel

1941.-ben aztán minden fémre szükség volt a háborúban így nem maradt fölösleges a kutyakonzerv gyártásra, ekkor előtérbe került a szárazeledel. Át kellett térni a szemes, zsákozható tápokra. Egyre többen szálltak be a kutyaeledel piacra és állítottak elő olcsó alapanyagokból szárazeledelt. 1926-ban a Purina is beszállt a kutyaeledel gyártásba, első terméke a Purina Dog Chow is ebben az évebn került a piacra. A cég addigra már foglalkozott haszonállat eledelekkel. A Purina gyorsan terjeszkedett. ’59-ben felvásárolták az American Crab Meat Company-t, ami a 3 Little Kittens nevű macskaeledelt gyártotta. A macskaeledelük beltartalma már ekkor eltért a kutyaeledelétől és ők már plusz vitaminokat és nyersanyagokat adtak hozzá a macskaeledelhez, többek között tejet és plusz fehérjéket. Ők vezették be az extrudálást az állateledel gyártás során, annak minden előnyével és hátrányával. A háború utáni gazdasági fellendüléssel Amerikában virágzott az állateledel piac. A ’60-as évek hozta az újabb áttörést az ágazatban az állatorvosi diétás tápokkal, mely Jean Cathary, francia állatorvos vívmánya volt. A doktor saját recepjei alapján készült diétás étrenddel segítette a vese- és májbeteg kutyák kezelését. A termékeit Royal Canin és Hill’s Science Diet márka nevekkel hozta piacra. Ezután a súlykontroll termékkel bővítette a termékpalettát. A ’80-as, ’90-es években ugrás szerűen bővült a diétás és nem diétás tápok piaca is.

Purna reklám Forrás: petfoodprocessing.net
Forrás: petfoodprocessing.net

1998. nyers etetés

A tudatos nyers etetés atyja Steve Brown. Steve kezdetben jutalomfalatokat gyártott, majd teljes értékű nyers eledeleket. Ő a klasszikus marketing helyett edukálni próbálta a nagy közönséget, hogy meggyőzze őket terméke jó tulajdonságairól.

Az igazsághoz tartozik, hogy még ez időtájt sem volt elég szigorú élelmiszer biztonsági ellenőrzés az állateledel gyártás területén. Ennek eredményeként aztán 2007.-ben kibukott, hogy a Kínából érkező olcsó melaminnel szennyezett búza és rizs alapanyagoknak köszönhetően több, mint 270 háziállat halt meg veseelégtelenségben és még ennél is több élt veseelégtelenséggel. Ez több, mint 5300 termék visszahívását eredményezte. Ezzel egyidőben Amerikában több, mint 1000 állat halt meg egy bizonyos csirkecsíkokból készült jutalomfalattól. E két esemény egy időben történő megjelenése eredményezte, hogy világszerte szigorítottak az állateledelek ellenőrzésén.

Kutyalepény reklám, forrás: pozsonyikifli.sk
Kutyalepény reklám, forrás: pozsonyikifli.sk

Ma már természetesen sokkal többet tudunk a kutyák tápanyagigényeiről és egészséges táplálásukról, de elvitathatatlan, hogy már 160 éve próbálják a gazdik a legjobbat adni kedvenceiknek.

Forrás: stevesrealfood.com, https://www.stevesrealfood.com/2018/10/31/the-surprising-history-of-commercial-pet-food/

Irány Magyarország piacvezető kisállat eledel, és felszerelés webáruháza!

0 kommentek